‘’Zoom out’’, ‘’zoom in’’, medicina de familie!

Compania Deloitte, prezentă și în România, specializată în audit și consultanță (financiară, fiscală, management de risc, resurse umane), realizează în fiecare an din 2011, un sondaj în rândul medicilor din Statele Unite ale Americii. Scopul sondajului, efectuat de Deloitte Center for Health Solutions pe un eșantion reprezentativ la nivel național, este de a înțelege atitudinile și percepțiile medicilor cu privire la tendințele de pe piață de servicii medicale, și cum afectează ele dezvoltarea științelor medicale și practica medicală.

În 2020, în perioada 15 ianuarie -14 februarie, au fost invitați să participe la un sondaj online de 20 de minute, 680 de medici de familie. Eșantionul a fost configurat din bază de date a Asociației Medicale Americane (AMA), considerată standardul de aur pentru elaborarea de politici de sănătate și sursa utilizată de guvernul federal și cercetătorii pentru studii și anchete în rândul medicilor (1).

Câteva rezultate din acest sondaj prefigurează o regândire a domeniului și o reîmpărțire a rolurilor profesioniștilor în asistentă medicală primară (1):

– Jumătate dintre medicii chestionați se asteaptă la o schimbare semnificativă în specialitatea lor în următorii 10 ani. Interesant este că cei mai experimentați dintre ei, medici cu 30 sau mai mulți ani de practică (58%), afirmă că se așteaptă să se schimbe ceva. Astfel, rolul și compoziția echipelor se vor modifica în viitor, iar multe dintre sarcinile îndeplinite în mod tradițional de către medici vor fi preluate de alți membri ai echipei.

– Medicii estimează că 30% din munca lor actuală poate fi efectuată de personal non-medical și 18% pot fi automatizată, algoritmizată.

– Rolul consumatorului/pacientului se va schimba: pacientul va deține, deveni ‘’proprietar’’ și controla datele din dosarul medical și cine sau cum le poate accesa, și va participa la actul medical, devenind partener important al echipei de îngrijire.

– Doi din trei medici (65%) se asteaptă ca în 5-10 ani, să fie o practică standard pentru consumatori/pacienți să detină și să-și controleze datele din dosarul medical.

Pe bază analizei datelor din sondaj au fost elaborate posibile roluri în viitor pentru medicul din prima linie (figura 1 (1)).

Astfel, se prefigurează o tendintă către un model de îngrijire integrată care combină umanitatea, empatia, cu puterea inteligenței artificiale. Medicii vor fi capabili să sintetizeze informații din mai multe surse și să le interpreteze în contextul datelor neclinice, acționând ca parte a unor echipe mai mari de îngrijire în care profesioniștii și computerele lucrează impreună (1). În viitorul apropiat, medici din asistența medicală primară se pot specializa mai degrabă în tipurile de populații de pacienți pe care le deservesc decât în boli, sistemele corpului uman, de exemplu în populația tânără și sănătoasă, adolescenți, vârstnici, pacienți cu afecțiuni complexe sau cei din comunităti specifice. Unii medici specialiști pot deveni consultanți ai medicilor și ai echipelor de îngrijire din prima linie ajutând la diagnosticarea și identificarea tratamentului, în timp ce alții se pot specializa în proceduri extrem de tehnice care utilizează robotica, realitatea virtuală.

Astfel de schimbări pot imbunătăti rezultatele muncii, ‘’productivitatea’’, eliberând medicii de sarcinile de rutină și birocratice, restabilind umanitatea în îngrijirea pacientului și permițându-le să se concentreze asupra factorilor care influențează sănătatea, comunicarii și altor probleme importante legate de boli și de bolnavi (1).

Cu aceste tentințe în perspectivă, cercetătorii de la Deloitte recomandă organizațiilor profesionale să utilizeze metoda ‘’zoom out/zoom in’’ pentru a elabora viziuni și stabili priorități strategice în viitor.

Mai întîi, să își lărgească viziunea prin ‘’zoom out’’ și să se gândească cum ar trebui să arate organizația lor peste 10 ani.

Apoi, ar trebui să își micșoreze viziunea, prin ‘’zoom in’’, pentru a identifica două sau trei inițiative cheie pe care le pot întreprinde în viitorul apropiat.

Aceste inițiative ar trebui să vizeze rezolvarea problemelor pe termen scurt într-un mod care poate acceleră progresul către o viziune pe termen lung (1).

În practică, nu ar trebui să fie atât de dificil să se adopte o asemenea strategie, cu atât mai mult cu cât …’’zoom’’, a devenit,  „le mode de vivre” în timpul pandemiei COVID19….

Bibliografie

Deloitte. Rethinking the physician of the future: Embracing new technologies, empathy, and new models of care. Findings from thought leader interviews and Deloitte 2020 Survey of US Physicians. Available from: https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/health-care/future-of-primary-care.html [Accessed 20th May 2020].

Vezi PDF | See PDF

RevMedFam Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.