Rezumat
Educaţia pentru sănătate în şcoală oferă în ansamblul său, din perspectiva strategiei sale de realizare, dezvoltarea componenţei de educaţie pentru sănătate atât în cadrul unei curricule cât şi ca activităţi extra curriculare şi extra şcolare. În procesul de elaborare a curriculum-ului de Educaţie pentru sănătate în învăţământul primar, gimnazial şi liceal s-au avut în vedere trei repere fundamentale: raportarea la dinamica şi la necesităţile actuale precum şi la finalităţile de perspectivă ale sistemului românesc de învăţământ, generate de evoluţiile sociale; raportarea la tendinţele actuale şi la criteriile internaţionale general acceptate în domeniul reformelor curriculare; raportarea la acele tendinţe ale sistemului românesc de învăţământ care sunt pertinente din punctul de vedere al redimensionării valorilor educaţiei.
Cuvinte cheie: educație, sănătate, școală, copii
Management
Abstract
Health education in schools, as an integrated programme, describes its strategy of achievement, i.e. the development of the health education component both within a curriculum and extracurricular activities as well as outside school activities. In the process of elaborating the curriculum for Health Education in primary, secondary and high school education, three fundamental benchmarks were considered: reporting on the dynamics and current needs as well as on the perspective aims of the Romanian education system, generated by social evolutions; reporting on current trends and generally accepted international criteria in the field of curricular reforms; reporting on those tendencies of the Romanian education system that are relevant in terms of resizing education values.
Keywords: education, health, school, children