Pentru din ce în ce mai mulți dintre noi, primul imbold dacă avem probleme de sănătate nu mai este intotdeuna să mergem (sau să sunăm) la medic ci să căutăm informații pe internet. Motoarele de căutare ne pun aproape instantaneu în legătură cu neobositul ‘’Dr. Google’’. A căuta informații online despre problemele de sănătate este un gest util dacă sursele accesate sunt credibile și gestionate de instituții și asociații profesional-științifice consacrate.
Din rezultatele unui studiu publicat eHealth Monitor 2018 a reieșit că 64% dintre consumatorii de servicii de sănătate olandezi caută zilnic informații digital. Pentru a le furniza acestora informații bine verificate NHG (The Dutch College of General Practitioners) a lansat în martie 2012 website-ul www.thuisarts.nl cu informații despre probleme de sănătate, boli și simptome. În acest fel NHG a dorit să sprijine medicii de familie (MF) oferind pacienților o sursă de informații de încredere despre (problemele de) sănătate și boli pornind de la premiza că un pacient bine informat sporește calitatea consultației și satisfacția cu actul medical. De menționat faptul că NHG avea la înființare în 1956 doar 500 de membri cotizanți iar în prezent sunt înscriși în această asociație profesional științifică aproape toți MF olandezi, adică peste 11.000.
Pe site-ul thusiarts.nl nu sunt niciun fel de reclame, nici cele despre clinci, medici, sevicii medicale sau produse farmaceutice, ș.a. Utilizatorul nu are nevoie de înregistrare prealabilă și căutarea informațiilor se face folosind cuvinte cheie sau cu un click pe părțile corpului. Textele explicative nu sunt semnate și sunt editate de un grup de MF într-un limbaj accesibil și algoritmic. Ele se bazează pe cercetări relevate, standarde și protocoale (peste 90 elaborate de NHS, dar și cele naționale multidisciplinare și transmurale). Pentru acuratețea informațiilor de pe site, NHG și-a extins colaborarea cu asociațiile profesionale ale medicilor specialiști și de pacienți. În 2018 erau postate peste 500 de texte cu subiecte/teme foarte diverse, de la stilul sănătos de viață, prevenția bolilor, până la boli infecțioase, psihice și rare. După o scurtă prezentare a simptomului sau a problemei de sănătate (definire, cauze, descriere, frecvență…) utilizatorul află ce poate face până ajunge la medic, când trebuie mers la medic, ce se va întîmpla la consultație, unde se pot găsi mai multe informații sau explicații, deschizând pagini cu video, desene, postere, fotografii, accesând un link sau trimițând un mesaj unui medic specialist.
Thisarts.nl este recomandat pacienților de peste 90% dintre MF, link-ul la site fiind promovat pe monitorul din sala de așteptare și folosit că mijloc de educație în timpul consultației face-to-face și electronice. În topul motivelor frecvente de căutare pe site (sursă NED TIJDSCHR GENEESKD. 2014;158: A8282) se află infecțiile urinare, scurgerile vaginale, vaccinarea gripală, diareea, durerea lombara joasă, tensiunea arterială crescută, anticoncepția, cefaleea, febra la copii.
Website-ul a fost de la început un enorm succes numărul vizitatorilor a crescut de la 2,4 milioane în 2012, la 24 milioane în 2018, peste 60% dintre ei fiind vârstnici. Efectele asupra utilizării serviciilor medicale nu s-au lăsat nici ele așteptate, numărul de consultații la MF a scăzut încă din primul an de la apariție lcu 12% și trendul se menține (1). Din 2013 există și un App iar website-ul a fost nominalizat de mai multe ori situl anului și premiat la nivel național și internațional.
În era digitală Thuisarts.nl este un exemplu de urmat în beneficiul pacientului confruntat cu un hățiș de mijloace de informare și de comunicare cu profesioniștii din sănătate. Instrumentele folosite de ‘’Dr. Google’’ sunt din ce în ce mai utile și utilizate deși se pare că nimic nu poate înlocui încă o consultație la medic….
Bibliografie
1. Spoelman WA, et al. Effect of an evidence-based website on healthcare usage: an interrupted time-series study. BMJ Open 2016;6:e013166. doi:10.1136/bmjopen-2016-013166.