Echipa, un grup de oameni uniți printr-un scop comun, pentru atingerea căruia lucrează împreună, este o structură de grup esențială pentru buna funcționare a proceselor dintr-o societate. Un sistem de sănătate coerent, funcțional și performant se datorează în mare măsură calității și cooperării membrilor din echipe de la toate nivele asistenței medicale, începând de la bază, cu asistență medicală primară.
Conceptul de primary care team (PCT) se referă la lucrul în echipă, complementaritate și colaborare interdisciplinară, principii de bază ale asistenței medicale primare enunțate de WONCA (organizația mondială a medicilor de familie) și susținute de organizațiile afiliate.
Printre avantajele lucrului în echipa multidiciplinară se numară: divizarea responsabilităților și mai multă înțelegere despre în ce constă rolul și responsabilitatea altora, calitatea rezultatelor (mai multe, mai rapide, mai bune), obținerea de consens și rezolvarea problemelor de comun acord, creșterea creativității și motivării, dezvoltarea de relații colegiale, prietenești. Reușita lucrului în echipă depinde nu doar de suma capacitătilor membrilor săi, cât de coordonarea capacitătilor individuale, interacțiunea și comunicarea dintre membrii echipei.
Componența unei echipe se stabilește în funcție de obiectivele asistenței medicale primare și necesitătile populației înscrisă pe lista medicului de familie, de resursele materiale, de disponibilitatea resurselor umane din zonă, dar și de forma de organizare, cabinet medical individual (CMI) sau cabinete asociate. Astfel, pe lângă unul sau mai mulți medici de familie este nevoie de:
– personal care să vină în contact direct cu pacientul: asistente medicale cu diverse specilizări, registrator, recepționist, secretar;
– personal cu atribuții administrative, manageriale: contabil, informatician, îngrijitor, administrator/manager;
– personal de la nivelul comunității, regiunii, alți specialiști și profesioniști din sănătate, cu care se poate colabora individual sau în rețele de lucru, programe: nurse comunitare, paramedici, dieteticieni, lucrători sociali, psihologi, farmaciști, echipe de îngrijiri paliative, etc.
O echipă de asistență medicală primară adaptată nevoilor este indispensabilă pentru ca medicul de familie să aibă o listă de servicii completă conform angajamentelor contractuale, să își mențină și întărească funcția de gatekeeper dar și satisfacția profesională, poziția în sistem și respectul, atât din partea pacienților dar și a celorlalți profesioniști din sănătate.
De asemenea, echipa contribuie la menținerea atributelor esențiale ale asistenței medicale primare: accesibilă, continuă pe perioade foarte lungi de viață, personalizată – orientată nu doar spre individ, ci și spre familie și comunitate -, echitabilă, coordonată și integrativă, de înaltă calitate și care să corespundă nevoilor populației arondate de toate vârstele. Pentru medicul de familie formator existența unei echipe cât mai complete în jurul lui înseamnă să își poată îndeplini cu succes și funcția de pedagog, de educator pentru viitorii medici de familie în spirituul lucrului în echipă și al colaborării.
În sistemele de sănătate bine dezvoltate, medicul de familie este înconjurat de o echipă bine echilibrată, dimensionată după nevoile de asistență medicală ale grupului de cetățeni arondați/sau de pe listă, formată din membri bine pregătiți profesional și cu abilităti multiple, și care funcționează după principiul ‘’suntem mai înțelepți împreună decât fiecare în parte’’.
Înainte de privatizarea medicinii de familie din România echipa de asistență medicală primară care deservea în jur de 3000 de persoane era de obicei formată din: medic de familie/medic medicină generală adulți/copii, medic stomatolog, asistente (de cabinet, de ocrotirea copilului, de obstetrică-ginecologie, moasă, de igienă, epidemiologie, stomatologie), femeie de serviciu; în rural mai puteau fi și igienist, infirmieră, soră/felcer, vizitiu pentru șaretă cu cal sau șofer pentru salvare.
De la această echipă lărgită s-a ajuns în prezent în CMI la o echipa de subzistență, formată permanent dintr-un medic de familie și un asistent medical și din colaboratori temporari cu atribuții administrative (contabil, femeie de serviciu, informatician, tehnicieni pentru aparatură din dotare, jurist).
În condițiile în care asigurarea asistenței medicale primare presupune orientarea nu doar spre individ, ci și spre familie și comunitate iar nevoile de servicii de sănătate ale populației atât din rural cât și din urban sunt în creștere și se diversifică, este necesar ca medicul de familie să aibă o echipă lărgită, cadru legislativ, posibilități financiare pentru a o remunera corespunzător și abilități manageriale pentru a o coordona eficient. Iar politicienii din sănătate ar trebui să facă totul pentru a sprijini acest demers, de fapt o investiție pentru a îmbunătăți sănătatea cetățenilor și pentru a întări baza sistemului medical românesc șubrezită de subfinanțare, lipsă de viziune si coerență legislativă.