Antivaccinismul și efectul Dunning-Kruger

Printre marile realizări în medicină și societate sunt descoperirea și aplicarea vaccinurilor, care au avut ca efect prelungirea speranței de viață cu aproximativ 30 de ani mai mult față de acum un secol. Dar, odată cu circulația nestingherită pe internet a informațiilor – uneori de calitate îndoielnică -, s-a intensificat curentul antivaccinist ceea ce a dus la reapariția unor epidemii ținute până acum în frâu, cum este cea de rujeolă.

Experții în politici de sănătate caută explicații pentru atitudinea antivaccinistă și recent s-a stabilit o legătură cu un binecunoscut efect din psihologie. Un studiu efectuat la Universitatea din Pensylvania despre autism și vaccinare (1) a arătat că persoanele care știu cele mai puține fapte despre autism, consideră că știu mai mult despre această patologie decât cercetătorii și medicii. În acest caz este vorba de manifestarea fenomenului psihologic cunoscut sub numele de efectul Dunning-Kruger.

În anii ‘’90, David Dunning și Justin Kruger de la Departmentul de Psihologie al Universității Cornell (USA) au realizat o serie de experimente pentru a-și dovedi ipotezele despre un tip de comportament observat în studii anterioare, și anume despre aprecierea greșită a propriei competențe. După Dunning și Kruger, la persoanele incompetente se observă:
– supraestimarea propriul nivel de competentă;
– nerecunoașterea înaltei competențe a celor competenți în realitate;
– neconstientizarea propriei lor incompetențe;
– nerecunoașterea propriei incompetențe anterioare nici după ce vor dobândi un nivel înalt de cunoaștere în domeniul repectiv.

Efectul Dunning-Kruger a fost cel mai bine studiat la populația din America, la cei din Asia fiind observat un efect contrariu, asiaticii au tendința de a-și subestima comptențele.

Pentru studiul intitulat Unskilled and Unaware of It: How Difficulties în Recognizing One’s Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments, Dunning și Kruger au primit în 2000 Premiul Ig Nobel, care se acordă celor mai inutile, ciudate sau trăsnite cercetări științifice. Cu toate acestea fenomenul și efectele lui, dar și cum poate fi prevenit, sunt bine cunoscute managerilor și celor din marketing (figura 1).

Figura 1 – Reprezentare grafică a efectului Dunning-Kruger

(sursa http://agilecoffee.com/toolkit/dunning-kruger/)

 

Efectul Dunning-Kruger, sau o abilitate scăzută în a aprecia comptența proprie dar și a altora, este una dintre numeroasele erori sistematice cognitive observate la ființele umane, care le determină comportamentul și deciziile. El nu poate fi asimilat unui IQ scăzut și fiecare dintre noi poate fi expus acestui ‘’sindrom de supra-apreciere, supra-estimare’’.

Efectul se poate preveni prin:
– a continua să înveți chiar dacă crezi că ai ajuns să știi foarte multe într-un domeniu;
– a solicita tot timpul feedback de la cei din jur despre ceea ce faci sau despre ideile pe care le ai;
– a te întreba mereu cât de mult știi despre un domeniu.

Autismul este considerat de antivacciniști unul dintre efectele secundare majore ale vaccinurilor. În studiul menționat peste 1/3 din cei 1310 de participanți adulți au declarat că știu mai multe decât medicii și experții despre autism și cauzele lui. Acest nivel ridicat de auto-confidență, de încredere exagerată în propria cunoaștere, este în opinia cercetătorilor asociată cu un nivel ridicat de respingere a vaccinării obligatorii. Persoanele care consideră că știu mai multe decât experții din domeniu, sunt cele care sprijină rolul pe care îl joacă cei fără expertiză (celebrități, asociații, persoane de pe rețele de socializare) în campaniile desfășurate de politicienii din sănătate publică în domeniul vaccinării.

Cercetătorii pledează pentru recunoașterea manifestării efectului Dunning-Kruger în explicarea antivaccinismul și mai ales pentru a configura viitoarele cercetări privitor la atitudinile antivaccinare. Ei sfătuiesc pe politicienii din sănătate și pe cei implicații în campanii de sănătate publică să continue să distribuie informații corecte și să facă educație pentru a creștere încrederea populației în știință și efectele ei favorabile.

Dintre toate cele afirmate de-a lungul timpului de filozofi și cercetători despre cunoaștere am ales ceea ce spunea Confucius: „Adevărata cunoaștere este a-ți ști dimensiunea ignorantei”. Altfel spus cu cât știi mai mult cu atât ar trebui să fii mai puțin încrezător în ceea ce știi.

Bibliografie

1. Matthew M, Callaghan T, Sylvester S. Knowing less but presuming more: Dunning-Kruger effects and the endorsement of anti-vaccine policy attitudes. Social Science&Medicine. 2018. Available from: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.06.032 [Accesed 20th August 2018].

Vezi PDF | See PDF

RevMedFam Author

Comments

    Ștefan

    (08/01/2021 - 3:58 pm)

    Acest articol poate fi exprimat sintetic prin dictonul : „Prostul dacă nu-i fudul, nu-i prost destul! „

    Ion

    (16/04/2021 - 1:02 pm)

    „… cu cât știi mai mult cu atât ar trebui să fii mai puțin încrezător în ceea ce știi.”
    Am inteles. Deci o sa citesc mai putin si o sa ascult mai mult de cei care stiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.